وجود لکه خونی در تخم مرغ

وجود لکه خونی در تخم مرغ

محتوای جدول

وقتی تخم مرغ تهیه می کنید انتظار دارید که پس از شکستن با سفیده ای روشن و زرده ای شفاف روبرو شوید؛ اما برخی مواقع پس از شکستن با یک لکه خونی کوچک در تخم مرغ مواجه می شویم که قطعا دیدن چنین صحنه برای ما بسیار آزار دهنده است.

در چنین مواقعی نسبت به استفاده از آن تردید داریم و گاهی اوقات از پختن آن صرف نظر می کنیم در صورتی که اصلا اینگونه نیست تا انتهای مطلب با ما همراه باشید زیرا قرار است که به پاسخ برخی از سوالات شما که در پایین به آن اشاره شده بپردازیم.

 

آیا می توان از تخم مرغ دارای لکه خون استفاده کرد؟

برخلاف تصورات رایج در میان مردم، لکه خون در تخم مرغ اصلاً نشان دهنده آلودگی یا سایر مشکلات در تخم مرغ نیست و از نظر ارزش غذایی هیچگونه تفاوتی با سایر تخم مرغ ها ندارد.

برخی از تخم مرغ ها دارای یک یا دو لکه خونی در سفیده و زرده خود هستند که باعث ایجاد نگرانی و دلهره در ما خواهند شد ولی لازم از این به بعد اصلا نگران نباشید زیرا لکه های خونی در تخم مرغ اصلاً به چه دلیل آلودگی یا مشکلات ژنتیکی در تخم نیست.

شما به راحتی می توانید برای اطمینان بیشتر، تخم مرغ را در ظرف جداگانه بشکنید اگر لکه خونی در آن وجود داشت آن را با یک چاقو یا قاشق از روی تخم مرغ برداشته و سپس یکی در از آن استفاده کنید.

به چه دلیل لکه خونی در تخم پرندگان ایجاد می شود؟

حتماً اکنون برای شما این سوال به وجود آمده که اگر لکه خونی به دلیل آلودگی نیست پس به چه دلیل برخی از تخم مرغ ها دارای لکه خونی هستند؟

یکی از دلایلی که باعث ایجاد لکه های خونی در تخم پرندگانی همچون مرغ  کمبود ویتامین A است  کمبود این ویتامین موجب بروز لکه خونی در تخم و آسیب به بافت های پوششی درونی و لایه مخاطی مانند داخل چینه دان – مری – نای و شش می شود.

ویتامین دیگری که در بروز این مشکل موثر است ویتامین k است هما طور که می دانید ویتامین k برای انعقاد خون مفید بوده و کمبود آن باعث اختلال در حفظ غلظت خون و زمان لخته شدن آن دارد.

ویتامین k به سه فرم k1-k2-k3 وجود داشته و در این بین این ویتامی ها k3 به حرارت حساس است و توسط فرایند پلت کردن به نصف مقدار اولیه خود می رسد یکی دیگر از فرمت های این ویتامین k1 است که در اثر اکسیژن و نور کافی تخریب می شود. البته ویتامین D هم در این ایجاد لکه خونی بی تاثیر نیست.

عوامل فیزیکی ازجمله پاره شدن رگ خون در هنگام تشکیل تخم از مواردی است که باعث ایجاد لکه خونی در تخم پرندگان می شود اما چگونه و در کدام قسمت تخم این اتفاق می افتد؟

در شرایط طبیعی پس از تشکیل و رشد زرده در فولیکول (کیسه ای از عروق خونی که در تخمدان تشکیل شده) هورمون LH باعث می شود که در ناحیه ای بر فولیکول به نام استیگما شکافی ایجاد شده و زرده از آن خارج می شود.

در صورتی که در حین خارج شدن رگ های خونی پاره شود شاهد لکه خونی در زرده تخم مرغ خواهید شد لازم به ذکر است که وجود لکه خونی مختص زرده نبوده و وجود آن بر آلبومین (بخش سفیده تخم) نیز غیر معمول نمی باشد البته زمانی این لکه را بر آلبومین می بینید که خون ریزی در مجرای تخم رخ داده باشد.

چگونه باید برای پیشگیری از ایجاد لکه خونی اقدام کرد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود دستگاه های جوجه کشی می توان از ایجاد لکه خونی در تخم پرندگان جلوگیری کرد.

یکی از عوامل که باعث ایجاد لکه های خونی می شود ژنتیک است که در آن بدون در نظر گرفتن عوامل محیطی تولید تخم در پرندگان با وجود مشکل لکه خونی روبه رو است در این صورت می بایست سریعا اقدام به حذف پرندگانی از گله کنیم که این مشکل ژنتیکی را دارا هستند.

در غیر این صورت جوجه هایی که از این پرندگان به دست می آیند دارای چنین مشکلی می باشند و این خود عاملی موثر در کاهش راندمان گله است جای دیگری که می توان به تاثیر ژنتیک بر وجود لکه خونی پی برد تاثیر پذیری وجود آن از رنگ پوسته ی تخم مرغ است.

این مشکل در پرندگانی مانند مرغ که تخم با پوسته قهوه ای دارند 18 درصد و در تخم مرغ سفید در حد کمتری دیده می شود سن نیز عامل دیگری است که در مرغ های جوان و مسن این مشکل بیشتر دیده می شود پس دیده شدن لکه خونی بر خلاف باور رایج مردم همیشه به دلیل طی کردن فرایند تولید جنین یا وجود بیماری نیست.

در زمانی که یک یا دو لکه خونی در تخم پرندگان می بینید بدانید که این تخم از لحاظ تغذیه ای مشکلی نداشته و با تخم پرنده ای که بدون لکه خونی است برابری می کند و می توانید با قاشق یا وسیله دیگری آن لکه را جدا کرده و تخم پرنده را به مصرف برسانید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *